Bouwstenen van je verhaal
Welke bouwstenen heb je nodig voor een goed verhaal?
Emoties en beleving
Een goed verhaal neemt je mee in de beleving en emotie rondom het verhaal. Denk aan alle zintuigen. Wat merken deze op in de situatie waarin je verhaal zich afspeelt? Welke emoties spelen er bij de personen in je verhaal?
Ik begin het bericht te lezen. Ik zie de omgeving voor me, ik hoor de geluiden en beleef het alsof ik zelf in dat verhaal sta. De emoties van de hoofdpersoon kan ik bijna zelf voelen. Het is alsof ik naar een film kijk of beter nog, alsof ik het zelf beleef, dat wat mijn ogen waarnemen aan letters op het scherm.
Door beleving en emotie mee te nemen in je verhaal, kan de lezer zich verplaatsen in wat er gebeurt en zal je boodschap eerder aankomen en blijven hangen.
De kracht van subtiliteit
Je komt twee berichten tegen. In de eerste vertelt een bedrijf heel betrouwbaar te zijn. In het tweede bericht lees je een verhaal waaruit blijkt dat het bedrijf heel betrouwbaar is. Het woord betrouwbaar zelf komt er niet in voor. Welk bericht geloof jij?
Ook voor sollicitatiegesprekken lees je de tip vaak. Vertel een ervaring waaruit blijkt dat jij een bepaalde vaardigheid hebt. Mensen willen vaak meer dan woorden alleen. We willen zelf ervaren dat iets zo is. Een subtiele boodschap is daardoor veel sterker dan iets expliciet benoemen. Met verhalen kun je subtiel een boodschap vertellen zonder de boodschap zelf letterlijk te verwoorden.
Verhaal of sprookje
Wat kun je van sprookjes leren over verhalen?
Er was eens een hoofdpersoon. En iedere dag bevond die persoon zich in een bepaalde situatie. Maar op een dag gebeurde er iets. De persoon maakte iets mee, zag iets, las iets, hoorde iets. Een verlangen wordt aangewakkerd, een conflict ontstaat of een oplossing komt voorbij.
En daardoor ging de persoon nadenken, onderzoeken en zich afvragen wat het voor hem of haar betekent. Of iets al stap voor stap aan het uitproberen is. Tot uiteindelijk de keuze gemaakt wordt of het geleerde onder controle is. Sinds die dag leeft de persoon een situatie met meer vervulling van diens dromen en verlangens.
De start van deze zinnen herken je vast uit sprookjes. De opbouw komt veelal overeen met de bouwstenen van storytelling (persoon, wens, conflict, oplossing en resultaat). Welk sprookje is jou het meest bijgebleven? Herken je daar deze stappen in?
De moraal van het verhaal
In sprookjes zit vaak een moraal verborgen. Vergeet de moraal van jouw verhaal niet. Wat wil je dat mensen onthouden aan jouw verhaal? Welke les? Of wat is de essentie van wat je echt vertellen wilde?
Laatst had ik een online workshop storytelling. In een van de oefeningen gingen we in tweetallen elkaar een anekdote van vroeger vertellen. De volgende persoon ging jouw verhaal in een ander tweetal doorvertellen en het groter maken. In het laatste tweetal hoorde ik mijn eigen verhaal weer terug. De aanleiding van mijn anekdote had echter meer indruk gemaakt dan de anekdote zelf… die was verdwenen uit mijn verhaal! De tweede persoon had er nog wel iets mee gedaan, de derde niet meer. Bij enkele andere verhalen was dit ook gebeurd, of waren ze zelf onherkenbaar geworden.
Dat leerde ons, zorg dat je duidelijk maakt, wat jij wilt vertellen met je verhaal en dat de ander onthoudt wat jij wilt dat ze onthouden. En waar kan ook hier subtiel. Je hoeft niet letterlijk te zeggen, “ik wil dat je dit onthoudt” . Er zijn allerlei manieren om in te leiden dat je iets belangrijks gaat vertellen!
Knock on door
Een spannend muziekje op de achtergrond, de deurbel gaat en de persoon kijkt verschrikt op. Wie is dat?
In veel films zijn er duidelijke knock-on-door momenten. Iemand belt letterlijk aan. Of er gebeurt op een andere manier iets, waardoor de situatie verandert. Je komt voor een keuze te staan, iemand vertelt je iets, er gebeurt iets. Iets, dat alles voor je verandert. Iets waarna het verhaal een andere wending neemt.
Welke knock-on-door momenten had jij in jouw leven? Welke van deze momenten dragen bij aan jouw bedrijf en wat jij voor je klanten aanbiedt? Deze verhalen kunnen krachtig zijn op jouw over mij pagina op je website.
Welke knock-on-door momenten kent jouw klant? Welke verhalen van of voor jouw klanten dragen bij aan wat jij hen wilt vertellen?
Trek de aandacht
Wanneer stopt iemand met scrollen en begint iemand met lezen? Op internet heb je vaak maar een paar seconden om de aandacht te trekken. Als je de aandacht niet blijft vasthouden, stoppen mensen alsnog met lezen.
De eerste zin valt vaak het meest op. Begin je dus vooraan met je verhaal? Probeer eens te starten met een zin waar het conflict uit blijkt. Of met dat knock on door moment. Van daaruit vertel je dan de rest van het verhaal.
Kun je je verhaal groter maken en overdrijven? Niet om het letterlijk op die manier te vertellen, maar om mooie beeldspraak te ontdekken. Met wat smeuïge beeldspraak kun je het verhaal nog meer laten leven en de aandacht blijven vangen.
Ook hier: emotie en beleving vanuit wat de zintuigen waarnemen helpen je verhaal levendig te maken en de aandacht van je lezer of toehoorder vast te houden. Hoe meer ze zich in je verhaal kunnen verplaatsen, hoe meer ze bij je blijven.
Jouw verhaal
Heb jij een mooi verhaal dat je met ons wilt delen? Wat je eerder al geschreven hebt of naar aanleiding van deze tips? Voel je vrij het hieronder met ons te delen!